Performance Of Regional Public Service Agencies: Accountability As A Moderating Variable
DOI:
https://doi.org/10.32486/aksi.v7i1.266Keywords:
Leadership Style, Technology Utilization, Public health center Performance, AccountabilityAbstract
This study aims to empirically examine the influence of leadership style and technology on the performance of the Regional Public Service Agency (RPSA) Health Center in Pekanbaru City. This study also examines Accountability moderation. This research was conducted using a survey method through a questionnaire. All RPSA Public Health Centers in Pekanbaru City were sampled in this study, with 140 RPSA managers as respondents. The results of data analysis using Moderated Regression Analysis (MRA) with SPSS show that leadership style and use of technology affect the performance of the RPSA Health Center. The results also show that accountability does not moderate the influence of leadership style on the performance of the PSA Public health center but moderates the effect of using technology on the performance of the RPSA Public health center. The results of this study contribute to improving the performance of health organizations, especially health centers in the city of Pekanbaru.
References
Akbar, M. (2015). Principles of Implementing New Management and Governance in Administrative Reform. Reformasi, 5(2), 1–17.
Aprila, D. (2013). Pengaruh Kejelasan Tujuan, Gaya Kepemimpinan, dan Kinerja Keuangan Pemerintah terhadap Kinerja Satuan Kerja Perangkat Daerah (SKPD).
Ardilla, H. K. (2017). Analisis pengaruh budaya organisasi dan pengendalian intern terhadap kinerja sektor publik dengan akuntabilitas sebagai variabel moderasi. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2(1), 1–8.
Chintya, I. (2015). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Sisitem Pengendalian Intern Pemerintah Terhadap Kinerja Instansi Pemerintah di Kota Solok (Studi pada SKPD Kota Solok). Jurnal Akuntansi, 3(1), 1–14.
Dariana, D., & Harrie, A. M. (2020). Pengaruh Penerapan Akuntabilitas Keuangan, Pemanfaatan Teknologi Informasi, Kompetensi Aparatur Pemerintah Dan Ketaatan Peraturan Perundangan Terhadap Kinerja Instansi Pemerintah (Good Governance) Pada Organisasi Perangkat Daerah Kabupaten Bengkalis. JAS (Jurnal Akuntansi Syariah), 4(1), 124–139. https://doi.org/10.46367/jas.v4i1.224
Dean, & ikhsan. (2020). Pengaruh Pengendalian Internal, Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Akuntabilitas Publik Terhadap Kinerja Instansi . Jurnal Akuntansi Dan Pengendalian Internal.
Erawati, T., & Winangsit, W. (2019). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi, Pengendalian Intern dan Komitmen Organisasi terhadap Kinerja Organisasi (Studi Empiris Satuan Kerja Perangkat Daerah Kabupaten Gunungkidul). Jurnal Akuntansi Pajak Dewantara, 1(1), 93–102. https://doi.org/10.24964/japd.v1i1.803
Fahdi. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Satuan Kerja Badan Layanan Umum Universitas Riau. Jurnal Akuntansi, 4(1), 72–82.
Fatimah, S., & Azlina, N. (2021). Pengaruh Teknologi Informasi dan Inovasi Terhadap Kinerja Usaha Kecil dan Menengah (UKM) (Studi Pada UKM Berbasis Online di Kota Dumai). Jurnal Riset Akuntansi Dan Perbankan, 15(1).
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan program IBM SPSS 25 (U. Diponegoro (ed.)).
Gibson, J. L., Ivancevich, J. M., Donnelly, J. H. J., & Konopaske, R. (2012). Organizations: Behavior, Structure, Processes. McGraw-Hill.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, J. B., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis. Amazon.
Han, Y., & Hong, S. (2019). The Impact of Accountability on Organizational Performance in the U.S. Federal Government: The Moderating Role of Autonomy. Review of Public Personnel Administration, 39(1), 3–23. https://doi.org/10.1177/0734371X16682816
Hyndman, N., & McKillop, D. (2018). Public services and charities: Accounting, accountability and governance at a time of change. British Accounting Review, 50(2), 143–148. https://doi.org/10.1016/j.bar.2018.01.001
Juniar, Z., & Hermanto, S. B. (2020). Pengaruh Sasaran, Kompetensi Manajerial, Akuntabilitas, Kepemimpinan, Dan Kinerja Keuangan Terhadap Kinerja Organisasi …. Jurnal Ilmu Dan Riset ….
Kartono, K. (2010). Pemimpinan dan Kepemimpinan. PT.Raja Grafindo Perkasa.
LAKIP Dinas Kesehatan Kota Pekanbaru. (2019).
LKPD Dinas kesehatan Kota Pekanbaru, (2018).
Mahsum, M. (2012). Public Sector Performance Measurement. BPFE Yogyakarta.
Mardiasmo. (2006). Pengawasan, Pengendalian dan Pemeriksaan Kinerja Pemerintah Dalam Melaksanakan Otonomi Daerah. J. Urnal Bisnis Dan Akuntansi, 3 : 2.
Mardiasmo. (2018). Akuntansi Sektor Publik. Andi Offset.
Mulyani, N. M. A. R., Sinarwati, N. K., & Yuniarta, G. A. (2017). Analisis pengaruh motivasi pelayanan publik dan kualitas sistem informasi akuntansi terhadap kinerja organisasi sektor publik dengan akuntabilitas sebagai variabel moderasi (Studi kasus pada Dinas Kesehatan Kabupaten Buleleng). E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha, 7(1), 1–11.
Nasir, A., & Oktari, R. (2011). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Pengendalian Intern Terhadap Kinerja Instansi Pemerintah ( Studi Pada Satuan Kerja Perangkat Daerah Kabupaten Kampar ). Jurnal Ekonomi Universitas Riau, 19(02), 8841.
Novia, dkk. (2018). apakah faktor pendorong kinerja pemerintah daerah? 38–47.
Nurlaili, A. (2014). Pengaruh pemanfaatan teknologi informasi dan pengendalian intern terhadap kinerja instansi pemerintah.
Parise, S., Guinan, P. J., & Kafka, R. (2016). Solving the crisis of immediacy: How digital technology can transform the customer experience. Business Horizons, 59(4), 411–420. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.03.004
Rentika, I. (2017). Pengaruh penerapan good governance, pemanfaatan teknologi informasi, dan sistem pengendalian intern pemerintah terhadap kinerja organisasi pemerintah. 549, 40–42.
Sadad. (2016). Pengaruh Budaya Organisasi, Gaya Kepemimpinan, Sistem Informasi Akuntansi Dan Standar Akuntansi Pemerintah Terhadap Kinerja Organisasi Pada Pemerintah Daerah Kabupaten Sumbawamerintah Daerah Kabupaten Sumbawa. Pengaruh Budaya Organisasi, Gaya Kepemimpinan, Sistem Informasi Akuntansi Dan Standar Akuntansi Pemerintah Terhadap Kinerja Organisasi Pada Pemerintah Daerah Kabupaten Sumbawamerintah Daerah Kabupaten Sumbawa, 53(9), 1689–1699.
Shafiq, M., Naeem, M. A., Munawar, Z., & Fatima, I. (2017). Service quality assessment of hospitals in Asian context: An empirical evidence from Pakistan. Inquiry (United States), 54. https://doi.org/10.1177/0046958017714664
Subhan. (2019). ( Survei pada SKPD di Kota Palu ). 55–66.
Thompson Ronald, C., & Jane, H. (1991). Personal Computing : Toward a Conceptual Model of Utilization. MIS Quarterly.
Udin, U., Suharnomo, S., Rahardja, E., & Handayani, S. (2019). The effect of organizational learning, IT capability and employee adaptability on job performance: A moderation model. Espacios, 40(42), 1–11.
Waluyo. (2007). Manajemen publik : (konsep, aplikasi dan implementasinya dalam pelaksanaan otonomi daerah). In Madar Maju.
Yanti, N. M. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Terhadap Kinerja Organisasi. Transparansi Hukum, 2(1), 92–99. https://doi.org/10.30737/transparansi.v2i1.338
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yesi Mutia Basri, Mifta Hasanah, Vera Oktari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.